Rok 2022 w branży pogrzebowej

Postrzeganie śmierci, spraw ostatecznych, tematów związanych z usługami pogrzebowymi ewoluuje z każdym rokiem. Zmienia się świadomość klientów, zmieniają się zwyczaje i oczekiwania, zmienia się otoczenie wokół w wielu aspektach – technologicznym, politycznym, ekonomicznym, społecznym, kulturowym. Styl życia konsumentów i bliskie im wartości rezonują w postawach wobec produktów i usług oraz podejmowaniem decyzji zakupowych, również w zakresie usług pogrzebowych.
Zachęcam więc do uważności na dziejące się zmiany.


Kobieta na pogrzebie siedzi przed trumną przystrojoną w personalizowany sposób - personalizacja to jeden z kierunków dla branży pogrzebowej na 2022 rok

Oto 5 kierunków, których w roku 2022 nie można ignorować: 

Pogrzeby “na miarę” (personalizowane)

Pokolenie wyżu demograficznego (osoby urodzone w latach 1946-1964) starzeje się i jest zmuszone do planowania lub organizowania pogrzebów dla swoich bliskich i dla siebie. Decyzje dotyczące pogrzebu podejmują w oparciu o wartości inne niż poprzednie pokolenia. Szacunek dla wierzeń ich rodziców sprawia, że ​​większość pochówków wciąż odbywa się zgodnie z tradycją, ale to się zmienia. Coraz częściej pogrzeb uznawany jest za ważną część procesu żałoby i osoby go organizujące szukają sposobów, aby uczynić ceremonię bardziej osobistą i znaczącą. Tak wyjątkową, jak osoba, która zmarła.
Idea personalizacji pogrzebów powoduje rosnące zapotrzebowanie na produkty i usługi, które w jakiś sposób odzwierciedlają hobby, pasje i zainteresowania zmarłego, nawiązują do tego kim był za życia. Nadanie osobistego charakteru ceremonii może oznaczać również zaangażowanie rodziny w przygotowanie ciała do pogrzebu lub przygotowanie trumny – warto mieć tę potrzebę na uwadze. Niektórym przedsiębiorcom pogrzebowym w Polsce może się wydawać, że to jakieś fanaberie zza oceanu, które w naszym kraju nie mają racji bytu, bo polski klient nie zapłaci za pogrzeb więcej niż wynosi zasiłek pogrzebowy. No cóż, jeśli próbowałeś zaproponować jakiekolwiek formy personalizacji pogrzebu (personalizować można oprawę muzyczną, aranżację z kwiatów, dobór urny lub trumny, działania aktywizujące uczestników pogrzebu – jak na przykład wypuszczenie balonów czy napisanie ostatnich słów pożegnania…) i wiesz, że Twój klient tego nie potrzebuje – OK, ale jeśli nigdy nie spróbowałeś, a negujesz, cóż… coś tracisz.

Planowanie pogrzebu z wyprzedzeniem 

Raczej nie lubimy rozmawiać o śmierci i pogrzebach, ale wyraźnie widać, że wydarzenia ostatnich 2-3 lat
– pandemia, wojna, kataklizmy klimatyczne pomagają w zmianie percepcji śmierci. Coraz więcej osób chce rozmawiać o swoich doświadczeniach związanych ze śmiercią bliskich oraz żałobą. Są skłonni nie tylko wykupić miejsce na cmentarzu z wyprzedzeniem, ale również zaplanować cały pogrzeb z dużą dokładnością. Dlaczego? Chociażby po to, by zdjąć ten obowiązek z najbliższej rodziny a wraz z nim niemałe wydatki lub po to, by mieć pewność, że pogrzeb będzie wyglądał tak, jak sobie tego życzą. Planowanie pogrzebu to rozsądna decyzja. Coraz częściej dla osób w wieku 45+ zapanowanie ostatecznych dyspozycji jest czymś naturalnym i istotnym. Planowanie pogrzebu wciąż stanowi promil wszystkich usług pogrzebowych w Polsce, niemniej moim zdaniem, lepiej mieć taką opcję w ofercie, niż nie mieć.
Nigdy nie wiadomo, kiedy do biura firmy pogrzebowej wejdzie osoba zainteresowana taką dyspozycją.

Kremacja coraz popularniejsza

Kremacja z roku na rok zyskuje na popularności. W 2008 r. wykonano w Polsce 25 000 kremacji. Dlaczego cofam się w podaniu statystyk aż do tego roku? To był ostatni rok, kiedy podawane były oficjalne statystyki dotyczące rodzaju pochówków. Obecnie takie dane nie są publikowane ani przez polskie organizacje branżowe, ani przez Główny Urząd Statystyczny. Możemy więc posługiwać się tylko szacunkami, a według nich corocznie wykonywanych jest około 100 000 kremacji. Niektórzy mówią, że udział kremacji we wszystkich pogrzebach rocznie wynosi nawet ponad 30 proc. dla całej Polski, a więc więcej niż 100 000. Mówi się, że w większych miastach zachodniej Polski ten współczynnik jest znacznie wyższy i sięga nawet 60-70 proc.
Wobec zmian kulturowych, kwestii związanych z kosztami pogrzebu oraz braku miejsc na cmentarzach, kremacja prawdopodobnie będzie jeszcze bardziej popularna. Oznacza to również rozwój segmentu urn, technologii kremacyjnych, technologii związanych z ceremonią pogrzebu urnowego (np. windy do urn), wzornictwa kolumbariów oraz nagrobków urnowych, a jeśli w przyszłości polskie prawo na to pozwoli
– rozwój segmentu rynku biżuterii pamiątkowej z prochami. Już teraz warto pomyśleć o różnicowaniu oferty urn i uwzględnianiu w niej również modeli, które pozbawione są symboli religijnych. 

Wykorzystanie nowych technologii 

Współcześnie Internet jest głównym źródłem informacji – to nasza encyklopedia, przegląd najważniejszych wydarzeń ze świata, miejsce podtrzymywania relacji, rozrywki, zakupów… Firmy pogrzebowe nie powinny lekceważyć swojej obecności w sieci. Większość firm pogrzebowych posiada całkiem dobrą własną stronę internetową, prezentującą produkty i usługi, a tym samym ułatwia dostęp do pełnych informacji o swojej ofercie 24 godziny na dobę. Jednak strona internetowa, to żadna innowacja, to must have, absolutna podstawa. Dziś firmy pogrzebowe powinny zwrócić się ku social mediom, pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, podtrzymywaniu relacji z rodzinami, platformom i programom, które pomagają optymalizować zarządzanie firmą oraz aplikacjom, które są pomocne dla Rodzin i odpowiadają na ich oczekiwania wyniesione z ich codziennego funkcjonowania w otoczeniu technologii cyfrowych.
Firmy pogrzebowe, dostosowując się do tego trendu, mogą pomóc rodzinom w tworzeniu filmów pamięci, które są wyświetlane podczas pogrzebu lub konsolacji, wdrażaniu elektronicznych nekrologów czy powiadomień pogrzebowych, które umożliwiają informowanie o pogrzebie za pomocą wiadomości SMS czy e-mail, zamówienie kwiatów na odległość, a także udział w pogrzebie dzięki transmisji uroczystości pogrzebowej na żywo w Internecie. 

Ekologia i zrównoważony rozwój

Skierowanie uwagi branży pogrzebowej na ekologię, recykling, zrównoważony rozwój jest naturalną konsekwencją wzrostu świadomości ekologicznej w każdym innym aspekcie naszego życia.
Rośnie więc zainteresowanie ekologicznymi pogrzebami – biodegradowalnymi urnami i trumnami, pochówkami w całunie, zielonymi cmentarzami, możliwością posadzenia drzewa w miejscu spoczynku. Choć nie wszystkie “zielone” opcje są możliwe w Polsce, to większość firm pogrzebowych może z powodzeniem rozszerzyć ofertę o biodegradowalne urny, trumny oraz naturalne całuny, korzystać z żywych kwiatów z lokalnych upraw, ustawić zniczodzielnie na cmentarzach, a w swoich biurach oszczędzać zasoby takie jak: papier, woda, energia, czy przejść na odnawialne źródła energii (OZE). 


Warto również, by przedsiębiorcy śledzili postęp prac nad nowelizacją ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz projektem ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o cmentarzach i chowaniu zmarłych, które zostały ogłoszone w 2021 roku i według zapowiedzi mają zacząć obowiązywać od marca 2023 roku (pierwotnie wskazywano termin 1 czerwca 2022 roku). Oba dokumenty ujmują szereg zagadnień regulujących działalność firm pogrzebowych oraz cmentarzy, sygnalizują również wprowadzenie instytucji koronera, cyfrowych rejestrów zgonów, spopieleń, miejsc spoczynku czy szeregu wymagań związanych z ochroną środowiska. Nowe prawo ma również  uregulować zasady postępowania ze zwłokami, szczątkami ludzkimi i prochami ludzkimi.

Jeśli jesteście ciekawi  mojego subiektywnego wyboru TOP 5 trendów z targów Tanexpo 2021 zajrzyjcie do wpisu Tanexpo 2021 – restart!


Niniejszy tekst stanowi opracowanie autorskie. Podlega ochronie na mocy Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Kopiowanie całości lub fragmentów bez zgody autorki jest zabronione.


Podziel się Twoją opinią

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.